Friday 5 October 2012

Tipu aku tak cemburu.

Mereka ke mesir. Mereka ke jordan. Mereka ke UK. Mereka ke luar negara. Bila ditanya mengapa mereka ke sana, jawapan pertama mereka sudah tentu ingin melanjutkan pelajaran dalam bidang masing-masing. Mereka dalam bidang perubatan. Bidang agama dan syariah, bahasa arab. Bidang engineering. Tipu aku tak cemburu. Sebab mereka ke sana. salah satu impian aku yang setakat ni belum tercapai. Mengapa mesir? jordan? Kerana khazanah ilmu. khazanah tarbiyah yang wujud di sana. Kalau mereka katakan untuk aku dapatkan tarbiyah aku perlu ke sana, sudah tentu ke atas diriku adalah wajib untuk ke sana. wajib kerana proses pentarbiyahan diri itu perlu terus berjalan. impian mereka untuk berada di sana. mereka di sana seolah-olah sentiasa berada di zon selesa. duduk bersama ikhwah/akhawat. kelas2 agama, pengajian agama berada di tiang2 masjid sahaja, mereka hanya perlu rajin untuk mengutip mutiara ilmu itu. ada ikhwah/akhawat yg akan menegur kesilapan mereka secara direct. aku yg berada di sini bukan lagi zon selesa, menghadapi seharian hidupku dengan level mujahadah yang perlunya sangat tinggi. aku sendiri pernah merasa apa yang aku buat ni salah, tapi aku perlu mujahadah yg sgt tinggi untuk tidak mengikut atau melakukan apa2 perbuatan yg aku rasakan salah itu. Tiada siapa disini yg boleh menegur kesilapan dan keterlanjuranku. Apa2 yang aku buat atas mujahadah dan keputusan sendiri. Tipu aku tak cemburu. tipu aku tak sedih. Tipu aku tak inginkan kebaikan itu pada diriku. aku yang perlu kuat, mujahadah..dan terus mujahdah kerna hanya dgn mujahadah akan dapat hidayah. gapai hidayah dgn mujahadah. mujur ada blog2 penulisan2 yang mampu mengetuk pintu hati ini agar terus meraih hidayahNya. Jgn terus hanyut dan leka. istiqomah itu ibarat meniti satu jalan yang penuh dgn ranjau berduri. tipu aku katakan aku tak rindu suasana solehah itu. tipu aku katakan aku tidak merindui sahabat yang setia menegurku itu. tipu aku katakan aku sedikit sebanyak tidak terpengaruh dgn suasana kehidupan di sini. Aku sedih bila akhawat sendiri tidak boleh menegur kesilapanku mahupun memaafkan kesilapanku. aku hanya manusia biasa akhawat. tegurlah aku jika aku hanyut, bimbinglah aku bersama meuju syurgaNya. Tipu kalau aku katakan aku tidak pernah terasa dengan sesetengah perbuatan akhawat.

 penat dan lelah itu aku rasai. kuat dan bertenaga itu aku perlu. lesu dan lalai itu aku rasai. sedar dan istiqomah itu aku perlu. tipu aku tak cemburu pada mereka yang cemerlang semuanya. tipu aku tak cemburu pada mereka yang dapat kedua-duanya bahagian dunia dan akhiratnya. tipu jika aku tak inginkan semua itu. aku hairan melihat tiada kesatuan antara mereka yang berfahaman ini. aku aneh pada perbezaan layanan mereka antr yg mereka kenali dan tidak kenali. yg mereka rapat dan tidak rapat. aneh dan sungguh aneh. andai kesatuan itu tak wujud, bagaimana mungkin ye dakwah ini akan berjalan? mengapa perlu ada perbezaan taraf antara mereka yg berjawatan dan tidak? aku melihat keadaan dunia ini di sini. materialistik, hedonisme,sekularisme, pluralisme, semuanya aku lihat. semua agenda2musuh ini berjaya meracuni pemikiran para pemuda pemudi. dan yang aku geruni aku juga salah seorang daripadanya. sedang aku tahu dan sedar. dan sudah tentu bertambah2 lah beban dan dosa yang aku kumpul andai aku terus lalai, leka. andai aku terus biar di rata. kerana aku faham dan sedar.

 tipu aku tak cemburu. kerana aku juga manusia punya rasa itu. tipu aku tak cemburu pd mereka yang punyai insan(lelaki) yang mereka sayangi,yang mereka itu disayangi. tipu aku tak cemburu pada kebebasan mereka melakukan apa sahaja yang penting mereka dapat keseronokan itu. wayang, karaoke? tipu aku tak mahu. kerana aku juga remaja. jiwa yang inginkan cabaran dan sukakan keseronokan. tipu aku tak punya rasa suka. tipu aku tak ingin keliahatan cantik. kerana aku tahu nilai harga diri aku. aku cuba menangkis segala cubaan dan ajakan mereka. sebaiknya aku cuba tolak walau meraka kawan rapat aku. tipu aku tak cuba menjaga perasaan mereka. apabila ajakan itu ditolak mereka merajuk seolah-olah aku ini tidak mahu berseronok bersama mereka. kawan tipu lah aku tak mahu semua itu tapi aku tahu dunia ini sementara je kawan. keseronokan yang sementara ini kawan sanggup kau gantikan dgn azabnya yang pedih di akhirat sana? mungkin kau katakan aku terlalu memperbesarkan perkara, tapi ketahuilah kawan daripada perkara yang kecil itu boleh membawa kepada yang lebih besar. aku punya harga diri dan pendirian. hormatilah ia kawan. jangan kau terus mengajak, memujuk dan merajuk dgnku. aku yg perlu kuat itu aku tahu, kadang aku lemah itu aku tahu. entahlah kawan. aku hanyut? ampuni aku ya Rahman. wallahua'lam

p/s: sgl coretan pd post kali ni. hanyalah flow of the heart that needed to be throw out. to make it better. better life of me and you. :) this is  my way  of  intepreting. so can't u just let me be?

No comments:

Post a Comment